Roep om links beleid en solidariteit

17 september 2023

Roep om links beleid en solidariteit

Foto: SP Roermond

Uiteraard was de afdeling Roermond vertegenwoordigd op het Prinsjesdagprotest 2023. Samen met bijna 2000 andere mensen lieten de Limburgers zich horen in Den Haag.

Tijdens een toespraak riep Lilian Marijnissen het kabinet op om ervoor te zorgen dat de armoede in Nederland wordt teruggedrongen.

Minimumloon
‘Terwijl grote bedrijven meer dan 300 miljard euro winst maken, leven meer dan 800.000 mensen in armoede. De zorgpremie stijgt, net als de kosten voor energie en de boodschappen. Er moet nu worden ingegrepen' alsus Marijnissen. Voor de zomer nam de Tweede Kamer nog de motie Marijnissen/van der Plas aan, die stelde dat de armoede niet verder mocht oplopen nu het kabinet was gevallen. Dit moet het demissionaire kabinet uitvoeren. Marijnissen: ‘Wij hebben de plannen klaarliggen. Verhoog het minimumloon nu naar 16 euro. Schrap de btw op levensmiddelen en vervoer zodat de kosten voor boodschappen en ov omlaaggaan. En kies voor het maximeren van de energierekening en nationaliseer onze energie.’

Zorg
De SP vroeg ook speciale aandacht voor de zorg. Er mag niet meer bezuinigd worden op de zorg, er moet juist geïnvesteerd worden. De SP maakt zich er hard voor dat de bezuinigingen die voor komend jaar staan ingepland van tafel gaan en voert daarom nu de druk op. We moeten kiezen voor een zorg zonder markt, waarin zorgmedewerkers het voor het zeggen hebben en niet de zorgverzekeraars.

Witte kleding
Op het Prinsjesdagprotest spraken ook zorgverleners die op Prinsjesdag, dinsdag 19 september, in witte kleding met de Kamerleden van de SP meegaan naar de Koninklijke Schouwburg voor de Troonrede van de Koning. Op deze manier wil de SP aandacht vragen voor het belangrijke werk van zorgverleners en de aangekondigde bezuinigingen op de zorg.
Om de eisen kracht bij te zetten trokken de demonstranten die zondag vervolgens de Haagse binnenstad door. De roep om solidariteit en links beleid, na twaalf barre jaren neoliberalisme, werd tot in de verre omtrek gehoord.