Alleen pinnen in het ziekenhuis: de oplossing voor welk probleem?

13 december 2023

Alleen pinnen in het ziekenhuis: de oplossing voor welk probleem?

Foto: SP / Pixabay - CC Public Domain

De SP Roermond is teleurgesteld en verontwaardigd over de antwoorden op de vragen die de fractie in de gemeenteraad gesteld heeft, omtrent de plannen van het Laurentius ziekenhuis om geen cash geld meer te accepteren vanaf 2024.

Teleurgesteld omdat de wethouder zich verschuilt achter het gegeven dat het ziekenhuis gerechtigd is tot dat besluit. De wethouder wil wel gaan praten met het bestuur, maar de houding die datzelfde bestuur ook publiekelijk tentoon spreidt voorspelt weinig goeds over de afloop van die gesprekken.

Markt
Volgens het college van B&W verplicht de wet niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Zo mogen ondernemers en winkeliers zelf bepalen op welke wijze ze hun klanten laten betalen. Ook hier zien we blijkbaar weer één van de funeste gevolgen van de zorg als markt. Gemeenten mogen bijvoorbeeld geen 'pin-only' beleid voeren en daarmee mensen uitsluiten, volgens Europees recht. Ziekenhuizen mogen dat dus klaarblijkelijk wel.

Essentieel
Gemeenten dienen maatwerk te bieden en hun burgers de mogelijkheid te bieden contant te betalen voor essentiële diensten. Zorg is in de ogen van de SP één van de meest essentiële diensten, zo niet de belangrijkste. Dus wat meer druk op de ketel was wel het minste dat we hadden verwacht. De zorg verdient alle steun van de overheid, zoals de SP altijd heeft betoogd. Maar deze maatregel kan écht niet.

Probleem?
Verontwaardigd zijn we dan ook over het feit dat een petitie, die inmiddels door bijna 2000 mensen is ondertekend, zonder pardon aan de kant wordt geschoven door het bestuur. Sterker nog, dat bestuur bepaalt voor haar patiënten, bezoekers en medewerkers wel even dat elektronisch betalen 'de beste oplossing is'. De vraag voor welk probleem die oplossing is, blijft echter onbeantwoord. Want men blijft maar schermen met non-argumenten als veiligheid, efficiency en hygiëne die nooit eerder een probleem waren. Met de drogredenering dat digitalisatie nu eenmaal een maatschappelijke ontwikkeling is, worden de wensen van een niet onaanzienlijk deel van patiënten, bezoekers en medewerkers op bijna arrogante wijze genegeerd.

Landelijk
De SP Roermond zal dit onderwerp dan ook opspelen naar de landelijke politiek om te voorkomen dat in de toekomst nog meer ziekenhuizen contante betalingen met een wettig betaalmiddel gaan weigeren.