Geen contant geld meer in het ziekenhuis? Een ziek idee...

30 oktober 2023

Geen contant geld meer in het ziekenhuis? Een ziek idee...

Het komt op steeds meer plekken voor en nu zelfs bij ons eigen Laurentius Ziekenhuis Roermond; geen contante betalingen meer mogelijk vanaf 1 januari. Patiënten en bezoekers laten van zich horen en er is inmiddels een petitie gestart om op te roepen dit besluit terug te draaien.

Om die oproep wat kracht bij te zetten heeft de SP-fractie in de gemeenteraad schriftelijk aan onze burgemeester en wethouders gevraagd om in gesprek te gaan met de directie van LZR, om van dit besluit af te zien in het belang van de inwoners van Roermond en de regio.

Storing
Heeft het ziekenhuis bijvoorbeeld voorafgaand aan deze beslissing overleg gehad met de gemeente? Wat gebeurt er als er een PIN-storing ontstaat? Dat komt immers nogal eens voor. Krijgen patiënten hun medicatie dan niet bij de apotheek? Kunnen ze de parkeerplaats nog af?

Hygiëne?
De SP wil ook weten of het college in gesprek wil gaan met het ziekenhuis over de plotselinge zogenaamde noodzaak om contant geld te weren. We horen de vreemdste argumenten: hygiëne (hoezo was dat de afgelopen 100 jaar geen probleem en nu ineens wel?), veiligheid (hoe vaak is het ziekenhuis beroofd de afgelopen jaren of hoe vaak zijn er zakkenrollers actief geweest?) en uiteraard weer eens de eeuwige kreet 'efficiency'. Wat dat laatste betreft: cash geld kan in ieder geval nooit een storing krijgen.

Wettig betaalmiddel
Het ziekenhuis verdient ondersteuning, maar dit plan moet absoluut van tafel in het belang van patiënten en bezoekers. Tot slot wil de SP nog dat het college onderzoekt op hoeveel plaatsen in de gemeente Roermond nog meer geen cash geld meer geaccepteerd wordt. Op die plaatsen zou de gemeente namelijk ook het gesprek aan moeten gaan voor een oplossing, zodat alle wettelijke betaalmiddelen gebruikt kunnen worden.

We zullen zien hoe daadkrachtig dit college de stem van haar inwoners gaat overbrengen...