Voorwoord
5. Gezondheid en zorg voor iedereen
In Roermond leven inwoners met een laag inkomen gemiddeld 15 jaar korter in gezondheid en hebben gemiddeld een levensverwachting die zeven jaar korter is dan mensen met een hoger inkomen. Dat heeft vooral te maken met verschillen in zorg, toegankelijkheid van sport en beweging, kosten van gezonde voeding, verschil in levensstijl, aard van werkzaamheden, mate van stress. In Roermond ligt de gemiddelde levensverwachting zelfs een jaar lager dan in de rest van Nederland. Dit verschil in gezondheid moet de gemeente actief bestrijden. Dit kan door in te zetten op:
1. Gezond leven
2. Goede zorg
Gezond leven
• De fijnstofwaardes in Roermond zijn in bepaalde wijken vrij hoog. Door voldoende aanplant van groen en het weren van vrachtverkeer en oude dieselauto’s in bepaalde delen van Roermond kan dit verbeterd worden.
• Ruim 50% van de inwoners van de gemeente Roermond heeft overgewicht. Gezond leven begint ook bij gezond voedsel. Basisscholen gaan regelmatig een gezonde warme lunch verstrekken en brengen leerlingen in contact met boeren en producenten van gezond voedsel of hebben een moestuin bij de school. Daarnaast dient er gratis fruit op scholen aanwezig te zijn. Dat gaan we samen met onze agrariërs en ondernemers organiseren. Daarnaast dient geëxperimenteerd te worden met sporttoestellen in de publieke ruimte.
• 24% van de basisschoolkinderen in de gemeente Roermond bezoekt niet periodiek de tandarts. Dat betreft vooral kinderen van ouders met een lager inkomen. Hiervoor moet met onderwijsinstellingen en tandartsen een convenant gesloten worden. Een slecht gebit is namelijk sterk van invloed op de algehele gezondheidstoestand van een persoon.
• De gemeente moet gezinnen met lagere inkomens actief wijzen op tegemoetkomingen in contributiekosten en sportverenigingen extra steunen om deze doelgroep te kunnen laten sporten
Goede zorg
• De afgelopen jaren hebben we gezien dat marktwerking is doorgeslagen en dat er door de bedrijfsmatige benadering van de zorg steeds meer geld gaat naar managers en steeds minder naar de zorg zelf. Bij zorg- en welzijnsorganisaties, waarmee de gemeente in de toekomst samenwerkt, worden bestuurders aangesproken op hun salaris wanneer dit uitstijgt boven het salaris van een burgemeester van een grote gemeente.
• Er komt een einde aan de marktwerking: zorgtaken en welzijnswerk worden niet meer aanbesteed. Er worden convenanten gesloten met zorgaanbieders waarin de best mogelijke zorg en hulp voor een langere tijd wordt geregeld. Hierbij maken kleine lokale aanbieders evenveel kans als grote.
• We zorgen dat er voldoende voorzieningen zijn om alle daklozen en personen in crisis onder dak te bieden. Niemand staat in Roermond op straat!
• In de Roermondse samenleving bevindt zich een een aantal personen met een ernstige handicap, fysiek, psychisch, verstandelijk en/of een combinatie daarvan. Voor hen is regulier betaald werk niet geschikt. Maar dat betekent niet dat ze niets kunnen. De mogelijkheden voor goede dagbesteding en geschikt, maatschappelijk relevant, vrijwilligerswerk aangepast aan het individu moeten verruimd worden, zonder de verplichting tot betaald werk. Het zelf kiezen en ontwikkelen van vrijwilligerswerk moet gestimuleerd en positief gewaardeerd worden.
• Hoofddoelstelling van de verslavingszorg moet zijn: afkicken en het bieden van perspectief op een leven zonder drugs.
Jeugdzorg
• In Roermond zit ruim 15 procent van de jongeren in de jeugdhulpverlening. Dat betekent dat één op de zeven kinderen jeugdhulp krijgt. Vergeleken met het landelijk gemiddelde van één op de tien zit er structureel echt iets verkeerd. Om die reden zetten we maximaal in op preventie en vroegtijdige signalering. Consultatiebureaus, scholen en artsen vervullen daarin een belangrijke taak. Door vroeg ingrijpen en hulp te bieden bij opvoedings- en ontwikkelingsproblemen kan vaak voorkomen worden dat later grotere problemen ontstaan. Maar ook jongeren met grote problemen kunnen op professionele begeleiding en vakkundige hulp rekenen.
• We garanderen dat iedere jongere en/of ouder die jeugdzorg nodig heeft de noodzakelijke zorg ook krijgt. We besparen kosten op bureaucratie door zoveel mogelijk met wijkteams te werken die zorg op maat in de wijk bieden.
• Geld dat voor jeugdzorg gereserveerd is, moet ook daadwerkelijk aan jeugdzorg besteed worden. Jongeren in de jeugdzorg en hun ouders kunnen bij een onafhankelijke vertrouwenspersoon terecht. Cliëntenorganisaties krijgen goede ondersteuning door de gemeente en worden op tijd betrokken bij de ontwikkelingen.
• Marktwerking in de jeugdzorg wijzen we af. Jeugdzorg wordt simpelweg niet openbaar aanbesteed. En er worden langdurige overeenkomsten gesloten met jeugdzorgaanbieders.
• Radicalisering van jongeren wordt in een vroeg stadium geconstateerd door alle ketenpartners te betrekken.
Ouderen en chronisch zieken
• Keukentafelgesprekken dienen gesprekken te zijn en geen monoloog. Dit lijkt in Roermond nog vaak het geval te zijn.
• Roermondse ouderen, chronisch zieken en gehandicapten krijgen de zorg die ze nodig hebben en zullen niet de dupe worden van asociaal landelijk beleid. Zorgbehoevenden krijgen gegarandeerd professionele zorg en zijn niet langer afhankelijk van een verplicht beroep op vrijwilligers. Mantelzorgers krijgen hierdoor weer de broodnodige professionele steun die nu steeds vaker ontbreekt.
• Zorgaanbieders werken voortaan rechtstreeks onder regie van de gemeente en houden zich aan gemaakte afspraken wat betreft arbeidsvoorwaarden voor personeel en de te leveren zorg. Wanneer een andere organisatie het werk gaat uitvoeren wordt al het uitvoerende personeel onder dezelfde arbeidsvoorwaarden overgenomen. We werken alleen samen met thuiszorgorganisaties waarvan de directie niet exorbitant wordt beloond.
• De gemeente faciliteert respijtzorg voor mantelzorgers zo optimaal mogelijk. Veel mantelzorgers lopen tegen hun grenzen aan en hebben behoefte aan ontlasting op gezette tijden.
• Thuiszorgorganisaties gaan wijkgericht werken, zodat zorgteams de noodzakelijke zorg goed en op maat over hun cliënten kunnen verdelen.
• De standaard vervoerskostenvergoeding gaat omhoog. De vervoerskostenvergoeding wordt weer jaarlijks geïndexeerd met de kostenstijging. Mensen met een handicap bepalen zelf welke vervoersvorm ze gebruiken.
• Op het huidige pakket van noodzakelijke woningaanpassingen en hulpmiddelen wordt niet gesneden of beknibbeld.
Sport, spelen en beweging
• Sporten moet zoveel mogelijk in de buurt kunnen. In elke wijk moeten veilige en goed onderhouden sportvoorzieningen aanwezig zijn, zoals een trapveldje of een voetbalkooi. De gemeente zorgt voor het onderhoud van de gemeentelijke sportvoorzieningen.
• Privatisering van gemeentelijke sportaccommodaties dient te allen tijde tegengegaan te worden.
• Zwembad de Bosberg in Swalmen mag rekenen op een ruimere bijdrage vanuit de gemeente.
• Speelruimte is belangrijk voor kinderen. Bij het indelen van nieuwbouwwijken moet er een speelruimtenorm komen van 3% van het totale bouwoppervlak. Waar mogelijk wordt ook gekeken naar het ontwikkelen van extra speelruimte in bestaande wijken. Er zijn vele grotere en kleinere braakliggende terreinen in de stad die ingezet moeten worden voor recreatiedoeleinden. Ook initiatieven voor stadslandbouw kunnen hier worden gerealiseerd.
• De verschillende waterpartijen binnen de gemeentelijke grenzen moet geschikt zijn en/of gemaakt worden waar het mogelijk is voor eenvoudige en goedkope watersport en beleving zoals roeien, vissen, surfen en zwemmen. De mogelijkheid voor speedboten en bevaring met grote jachten moet beperkt blijven tot enkele aangewezen lokaties. Dit in overleg met hengelsportverenigingen, waterscouting, et cetera.