ECI-RAPPORT AANGEBODEN AAN WETHOUDER

12 februari 2015

ECI-RAPPORT AANGEBODEN AAN WETHOUDER

Afgelopen dinsdag hebben leden van de Roermondse SP het ECI-rapport overhandigd aan wethouder Pleyte. Het rapport ‘Heeft de ECI nog toekomst? De inwoners van Roermond aan het woord’ is opgesteld op basis van een enquête onder inwoners van de gemeente over de ECI. Aanleiding voor het onderzoek was het voornemen van de gemeente om 1,9 miljoen euro extra uit te trekken om de noodlijdende ECI te redden. De belangrijkste uitkomst van het onderzoek is dat een ruime meerderheid van de ondervraagden tegen de extra investering in de ECI is.

Tijdens het onderzoek bleek dat er veel zorgen zijn onder de inwoners over de ECI Cultuurfabriek. De toekomst van de ECI blijft volgens velen hoogst onzeker, ook met deze extra investering. De SP heeft daarom in het rapport voorgesteld om de Roermondse culturele voorzieningen los te koppelen van de ECI en per onderdeel te bekijken op welke plaats dit het beste past. Daarbij moet leidend zijn dat de voorzieningen betaalbaar, toegankelijk, laagdrempelig en bereikbaar zijn. De SP gaat ervan uit dat de wethouder de zorgen serieus neemt en er rekening mee houdt dat veel inwoners de 1,9 miljoen extra niet zien zitten.