Gemeente trekt 1,9 miljoen euro uit voor noodlijdende ECI

20 februari 2015

Gemeente trekt 1,9 miljoen euro uit voor noodlijdende ECI

Op 12 februari heeft de gemeenteraad van Roermond een besluit genomen over het reddingsplan voor de ECI Cultuurfabriek. Ondanks de vele bedenkingen en risico’s die besproken werden, stemde een ruime meerderheid in met het plan. Op korte termijn lijkt de ECI daarmee gered. Voor de langere termijn blijven veel vragen onbeantwoord. Met name de vraag of de ECI voortaan wèl de eigen broek kan ophouden.

De SP had haar ECI-rapport naar alle raadsleden gestuurd en het overhandigd aan wethouder Pleyte (D66), verantwoordelijk voor het ECI-reddingsplan. De bedoeling was om hen ervan te doordringen dat veel inwoners het vertrouwen in de ECI kwijt zijn. Ook heeft de SP flyers uitgereikt aan de raadsleden voor aanvang van de vergadering op 12 februari. Dit om ze nog eens op het hart te drukken dat het belang van de Roermondse cultuur op het spel staat.

Ondanks de acties van de SP heeft een meerderheid van de raad het reddingsplan voor de ECI van 1,9 miljoen euro goedgekeurd. Dit in de hoop dat het reddingsplan ervoor zal zorgen dat de ECI laagdrempeliger wordt en uiteindelijk ook de eigen broek kan ophouden. De SP ziet dat niet gebeuren, omdat een aantal problemen niet wordt opgelost. Het gebouw blijft veel te duur, vanwege de omvang en allerlei mankementen. Verder wijkt de nieuwe koers van de ECI niet veel af van de oude, het uitgangspunt blijft een centrale rol voor het ECI-pand.

De SP zal de ontwikkelingen rond de ECI daarom kritisch blijven volgen. Voor de SP staan daarbij de mening en beleving van de inwoners van de gemeente voorop. Het cultuuraanbod van Roermond moet immers goed aansluiten op wat de inwoners willen, anders kan het nooit een succes worden. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar is het helaas vaak niet.