Opinie - Repressieloze bijstand

30 april 2016

Opinie - Repressieloze bijstand

Tijdens de laatste commissievergadering diende de LVR-fractie een voorstel in om als gemeente Roermond mee te doen aan een experiment rond repressieloze bijstand.

Repressieloze bijstand houdt kort samengevat in: een uitkering met minder regels.

Nu is het zo dat iemand met een uitkering allerlei regels, voorwaarden en verplichtingen moet naleven. Deze regels zijn vaak een belemmering om, al dan niet betaald, weer deel te gaan nemen aan de samenleving.

Een van de belangrijkste zaken om met zo’n experiment mee te doen is dat onderzoek heeft aangetoond dat huidige, dure, op re-integratie gerichte activiteiten nauwelijks bijdragen aan het vinden van een baan!

Daarom wil een meerderheid van de Raad (LVR, GL, D’66, DS en PvdA) zijnde 22 van de 31 zetels deelnemen aan een dergelijk experiment. VVD is tegen, CDA kan/wil zoals zo vaak niet kiezen en de Stadspartij Roermond heeft in deze kwestie het woord tijdens de commissie niet gevoerd.

Het college gaat NIET in op deze wens van de Raad. Als motief wordt gesteld dat ambtelijk niet genoeg capaciteit en ‘knowhow’ aanwezig zou zijn om een dergelijk onderzoek te doen/begeleiden. Zelfs wanneer het onderzoek gedaan zou worden door de Universiteit (waarvoor in het voorstel €120.000 is gereserveerd) denkt wethouder IJff dat Roermond ambtelijk de begeleiding van dat onderzoek niet aan zou kunnen.

De SP-Roermond zou (als ze in raad zou zitten) natuurlijk ook voor dit experiment zijn geweest. Maar in deze kwestie maakt het niets uit. Onder het mom van: we kunnen een onderzoek niet goed genoeg begeleiden wordt deze unieke kans(waar een meerderheid vóór is) om zeep geholpen.

Wie heeft in Roermond de Macht ??

Reacties

tja, 'zo gaat dat hier in Roermond. De SP mag nog vanaf de zijlijn meekijken maar of dit geluid doordringt? hoeveel raadsleden komen op deze website (daar staat een boel op, vergelijk dat eens met die van de PvdA). na de volgende verkiezingen kan dat anders zijn en kan de SP wel gewicht in de schaal leggen!

Ja Hein Tilborghs, dat klopt helemaal. Raadsleden van een andere partij zullen al helemaal niet of nauwelijks op deze site kijken. Wij als SP proberen daarom ook om ons, behalve op de digitale snelweg, zoveel als mogelijk ook op straat te laten zien. Zodat wij daar de mensen die niet op onze site kijken, kunnen overtuigen van onze standpunten.

In welke commissie werd repressieloze bijstand besproken?
Welke commissieleden waren hierbij aanwezig?
Ik heb een bezwaar ingediend tegen een besluit van de sociale dienst t.a.v. mijn re-integratie en de verplichting dat ik aangeboden werk moet accepteren. Dit in tegenstelling tot eerdere mondelinge en email afspraken. Ik wordt hierbij ondersteund door een advocaat.

mvg, Jan