Geen markt in de ambulancezorg

21 mei 2017

Geen markt in de ambulancezorg

Foto: SP

Naar verwachting wordt er op dinsdag 23 mei in de Tweede Kamer gesproken over de toekomst van de ambulancezorg. Het gaat dan over de verlenging en wijziging van de Tijdelijke wet ambulancezorg. Hiermee wordt onder andere de functie ambulanceverpleegkundige veranderd naar ambulanceprofessional. Maar er staat veel meer op het spel: blijft de ambulancezorg een taak van de overheid, of wordt het overgelaten aan de markt? De SP wil niet nog meer marktwerking in de zorg, maar deze juist terugdringen. Zorg is immers een publieke voorziening voor iedereen en daar mag winstmaximalisatie nooit een rol spelen.

Na een oproep van SP-Tweede Kamerlid Lilian Marijnissen zijn ook wij in Roermond met 4 SP’ers, 2 vlaaien en 50 flyers bij de ambulancepost langs gegaan. We werden na ons verhaal aan de balie gedaan te hebben, binnengelaten in de wachtruimte. De medewerker waarmee we gesproken hebben, wist nog niets van deze plannen. In Roermond wordt de huisartsenpost samengevoegd met de spoedeisende hulp, daar waren ze wel blij mee, vertelde hij. Onze informatie en vlaai werden in dank aanvaard, en doorgegeven aan de collega’s.

Hopelijk hebben we hun goed wakker geschud en kunnen we samen deze uitholling van de ambulancesector tegenhouden.

Meer informatie:

PDF icon Flyer als PDF