Samenwerken? Ja, graag. De baas spelen: nee!

19 mei 2019

Samenwerken? Ja, graag. De baas spelen: nee!

Foto: John Hölsgens / SP Roermond

We herhalen het nog maar eens: hoe de andere partijen ons ook blijven 'framen', de SP is vóór Europese samenwerking. Maar dat het anders moet is duidelijk. Ook tijdens het informele samenzijn in 'De Graasj' in Roermond was de eensgezindheid daarover hoorbaar.

Waar het om gaat is dat we op de eerste plaats zelf willen bepalen hoe en waarbij we samenwerken. Brussel hoort niet te gaan over onze pensioenen en ons openbaar vervoer.

Werk
Het gelobby door multinationals moet ook afgelopen zijn. Zij staan niet aan het roer. De SP wil voor werknemers eerlijk loon voor eerlijk werk afdwingen.  Via arbeidsmigratie bijvoorbeeld, worden Oost-Europese landen van hun jeugd beroofd. Die mensen worden vervolgens hier uitgebuit doordat de EU het mogelijk maakt dat de lonen laag blijven. Arbeidsmigratie moet gereguleerd worden om mensen hier en in de rest van Europa te beschermen.

Verspilling
Weg met miljarden verslindende verspilling vanuit en in Brussel. Niet in de laatste plaats de onzinnige periodieke verhuizing tussen die stad en Straatsburg.

Klimaat
Klimaat en milieu stoppen niet bij de grens. Dat weten SP'ers ook. CO2-uitstoot moet wereldwijd beperkt worden. Via Europese samenwerking dienen de sluwe grootvervuilers aangepakt te worden. De rekening van de noodzakelijke energietransitie mag niet bij gewonen mensen terecht komen.

Brussel is niet de baas. Laat je stem horen op 23 mei!