Update vanuit de raad: 'Positief kritisch, zonder te schofferen...'

6 maart 2020

Update vanuit de raad: 'Positief kritisch, zonder te schofferen...'

Foto: Gemeente Roermond / channel.royalcast.com

De SP Roermond wil je graag op de hoogte houden van wat er allemaal gebeurt binnen de gemeenteraad. Dat vinden we logisch, want de inwoners van onze stad hebben ervoor gezorgd dat we daar sinds de laatste verkiezingen weer vertegenwoordigd zijn. En laten we eerlijk zijn: er gebeurt genoeg in de raadszaal aan de Markt...

Zo hebben we recent weer een roerige raadsvergadering gehad waar belangrijke zaken aan de orde waren, waaronder het stationsgebied en in het bijzonder het nieuwe busstation. Hoe verhoudt zich dat met de N280 werkzaamheden? Moeten we nu echt die lelijke kolos aan de Godsweerdersingel 10 laten staan, of geven we groen meer ruimte? Hoe lossen we tussentijdse problemen voor reizigers, fietsers en automobilisten, op?

Verkeersveiligheid
Raadslid Gerard Nizet zit overal bovenop, bijvoorbeeld wanneer het gaat om toegankelijkheid voor mensen met een beperking, die zich vaak moeten voortbewegen met hulpmiddelen. 'Ik heb onlangs nog vragen gesteld aan het college over openbare toiletten, met name geschikt voor mensen met een beperking. Het anwoord wachten we nog even af. Maar ik hou het proces in ieder geval goed in de gaten, ook wanneer we 'het spoor oversteken'. Het Roermondse verkeersveiligheidsprobleem is uiteraard voor ons eveneens erg belangrijk. Er blijken straten in Herten-Zuid en verbindingen tussen Donderberg en Maasniel, die erg gevoelig zijn voor ongelukken' zegt Nizet.

Zorg
'Als SP'ers vragen we zoals bekend het liefst de mensen ter plekke wat ze er van vinden. Zonder die gesprekken is het papier- en vergaderwerk aan de Markt minder zinvol. Maar daarnaast laat ik mijn stem binnen de raad horen als het gaat om betaalbaar en fijn wonen in het centrum en daarbuiten, of over de toegankelijkheid van medische en sociale zorg. Binnen onze partij is men landelijk en regionaal bezig met het ontwikkelen van het idee voor een Zorgbuurthuis: Een voorziening voor ouderenzorg in de wijken en buurten, in combinatie met activiteiten voor andere leeftijdsgroepen.'

Gescheld
En wat moeten we toch aan met al het geruzie, geschreeuw en gescheld binnen de gemeenteraad, waar iemand het zelfs presteerde de burgemeester gelijk te stellen aan een ex-dictator uit Roemenië?
Nizet: 'Tja, er werd inderdaad weer flink gesteggeld en onfatsoenlijk met elkaar omgegaan. Ik denk dat men zich vooral wil profileren ten koste van elkaars waardigheid, als de camera's lopen. Binnen de LVR kan het maar niet ophouden met persoonlijke aantijgingen. Niet alleen tegen burgemeester hoor, ook tegen wethouders en collegaraadsleden. Gelukkig heb ik een tamelijk vrije rol en kan ik, zonder aan het beschadigen van elkaar mee te doen, mijnheer Van Rey van repliek dienen. Door hem er bijvoorbeeld op te wijzen dat ik het geregeld inhoudelijk met hem eens ben. Neem de ontwikkelingen in de Roerdelta en in de winkelleegstand in het centrum. Maar zijn manier van optreden en het persoonlijk schofferen van anderen in de raad kan ik niet accepteren. Helaas speelt de rancune, het oud zeer, nog steeds op. Ik blijf echter positief voor onze zaak en voor alle burgers van Roermond opkomen.'

Samenwerking
Zijn er ook opwekkende zaken te vermelden omtrent samenwerking? 'Jazeker' zegt Nizet. 'Een SP-raadslid, tevens fractievoorzitter van een partij die slechts één zetel bezit, moet natuurlijk af en toe met zich zelf overleggen. Maar gelukkig praten de leden van de raad onderling nog gewoon met elkaar hoor. Daar hecht ik ook veel waarde aan! Leon Coenen van de SPR is voor mij een prima sparringpartner en in de commissies heb ik, naast met onze eigen mensen natuurlijk, bijvoorbeeld veel contact met Petra Beeren of Selami Coskun, maar ook met Erwin Leenheer van Groen Links. Ja, ook met de heren van de VVD praat ik regelmatig bij. Dat kan in een gemeenteraad ook gemakkelijker dan wanneer je in landelijke politieke sferen verkeert. Ik wil met iedereen praten, welke partij dan ook. Ik ben een echter SP'er, maar lig niet aan een ketting, zoals buitenstaanders wel eens over onze partij beweren. Onzin! I do it my way...'