Met frisse moed 2021 tegemoet

9 januari 2021

Met frisse moed 2021 tegemoet

Foto: John Hölsgens

Normaal zijn Sp'ers tussen en met mensen actief, zoals op bijgaande foto uit het precoronatijdperk. Nu achter de I-pad in gesprekken, debatten, commissievergaderingen en raadsbijeenkomsten. Ook fractievoorzitter Nizet mist daarbij het fysieke contact, de lichaamstaal en de mimiek. Maar het werk gaat door en hierbij weer zijn periodieke terugblik op het politieke leven in Roermond in de afgelopen periode.

'Al zitten we in een uitzonderlijke tijd, toch gaan sommige zaken normaal door, waaronder bepaalde kosten en verplichtingen van de gemeente. Denk aan gemeentelijke heffingen, veiligheidszaken en eerder gemaakte afspraken. Maar ook milieu- en afvalbeleid, de parkeervisie en ontwikkelingen in de ruimtelijke ordening.'

Steun
'Ja, we moesten weer tot in de vroegste uurtjes in de nacht vergaderen en het liep hier en daar weer op zijn Roermonds hoog op.
Een greep uit de dingen die ons bezig hielden: wijk- en straatreconstructies, bedrijfsinvesteringszone Swalmen, de Passionsoap, dassenprobleem, en vragen over de mestverwerking in Buggenum en de gevolgen daarvan voor onze kant van de Maas.
De coronaperikelen brachten het gebruikelijke begrotingsproces en de rekeningen van het jaar 2020 in een vertraging. Maar veel kosten en verplichtingen liepen door. Het ingestelde coronafonds leek een mooie oplossing maar ook dat viel hier en daar tegen, ook al was het te verwachten verlies van inkomsten van de gemeente minder. Men kon slechts een gering aantal aanvragers van financiële steun daadwerkelijk helpen. Als SP hebben we vooral gelet op het belang van kleine ondernemers en huishoudens met een gering inkomen, die door corona extra hard werden getroffen en niet in aanmerking kwamen voor landelijke steun. Gelukkig liepen de zaken bij Westrom, de sociale werkvoorziening, beter en was er meer stabiliteit, maar in 2021 kunnen er nog wel effecten volgen van de coronatijd.'

Woningbouw
'Twee jaar geleden al heb ik met een ander SP-lid een onderzoek gedaan, gesprekken gevoerd en een enquête gehouden in het Vrijveld, in de Minister Bongaertsstraat en Dokter Philipslaan. We bezochten er meer dan 30 panden en kwamen al snel tot de conclusie dat herstel niet meer nuttig was en enkel nog maar sanering voor de hand lag. We verwachtten toen dat gesprekken met bewoners, hun vertegenwoordiging en ook met de omwonenden positief zouden verlopen. Maar wat bleek afgelopen jaar? Gesprekken met omwonenden en de wijk zijn nauwelijks gevoerd, terwijl men wel een al uitgewerkt plan toonde waar men nog slechts wat in de marge kon gummen. Burgerparticipatie en deskundigheid in de wijk kregen onvoldoende aandacht. Het plan zat vol met tegenstrijdigheden, alleen al wanneer je het eigen gemeentebeleid als uitgangspunt neemt. Groen werd teruggebracht van 13% naar 5%. Woondichtheid en verkeersdrukte werden vergroot door te hoog te bouwen, de doorgang te vergemakkelijken voor snel verkeer en naar verhouding veel meer gezinswoningen in het kleine deelwijkje te plannen. Zo zou het karakter van deze omgeving ernstig worden aangetast.'

Treurnis
'CDA en Groen-links verweten de SP niet voor sociale woningbouw op te komen, terwijl wij alleen de plek daar en met name de voortgang en het gedraai van de wethouder bekritiseerden. Deze portefeuillehouder was mij al door vaag beleid opgevallen bij Roerdelta II en III, met name bij de afspraken met Nautilus, watersportvereniging. Daarom heb ik samen met de LVR een motie van treurnis ingediend. Maar ik hoop vooral dat in de directe toekomst en hier en daar nog wat in positieve zin bereikt kan worden voor de mensen in deze wijk.'

Energietransitie
'Ten aanzien milieu en afvalbeleid, onderschrijft de SP grotendeels de principes achter de duurzaamheidsvisie en we zijn - waar het enigszins mogelijk is - voor vergroening en voor een economisch beleid gericht op energietransitie (van kolen, gas en aardolie naar wind, zonne-energie en waterkracht). Maar dan moeten daar ook mensen met een klein inkomen van profiteren en niet alleen de rekening gepresenteerd krijgen. Luchtkastelen bouwen is leuk en nuttig, maar het moet uiteindelijk teruggebracht worden tot reële plannen en uitvoering.
Ten aanzien van restafval pleitte ik er in de raad voor om het goede gedrag van inwoners die bij het milieupark hun afval gescheiden aanleveren te belonen, door ze niet na drie keer extra te laten betalen. Daarnaast pleitte ik in een motie voor het belang van de inwoners van Leeuwen, die geteisterd worden door te veel overlast van vrachtverkeer. Ik heb deze motie aangehouden om de eventuele positieve effecten van de voltooiing van de N280 af te wachten.
Het afhaalbeleid en de te snel ingevoerde systemen (en het met marktpartijen in zee gaan) zonder de raad er over te informeren, hebben onrust onder de bewoners teweeg gebracht. Er wordt hier hopelijk binnenkort op gereageerd. Ditzelfde zal ook gebeuren ten aanzien van het oprukkend fenomeen zwerfafval en dumping in het buitengebied. Daar zal ik mij met enkele raadscollega’s en uiteindelijk betrokkenen mee bezig gaan houden. Gedragswijziging gaat echter langzaam.'

Nautilus
Ook bij het vaststellen van heffingen heb ik, nu samen met de LVR, mij hard gemaakt voor het afschaffen van hondenbelasting, of tenminste een versoepeling voor diegenen die door laag inkomen en omstandigheden noodzakelijke steun en gezelschap ondervinden van een klein hondje. Gelukkig wordt hier concreet aan gewerkt. Met betrekking tot Roerdelta III heb ik me, ter bescherming van klein watersportvertier voor Roermondenaren, ingezet voor het belang van Nautilus, een vereniging die al meer dan zestig jaar de belangen behartigt van de eenvoudige watersportliefhebber en hiervoor de jachthaven verzorgt, herstelt, en er noodzakelijk en behoedzaam in investeert. Door slechte communicatie en ondeskundigheid vanuit de gemeente is dit al jaren een heet hangijzer. Hierbij speelt de betrokken portefeuillehouder een grote en slechte rol. Wordt vervolgd.'

Parkeren