De SP Roermond: Op straat en in de raad

13 juli 2021

De SP Roermond: Op straat en in de raad

Foto: John Hölsgens

Terwijl we langzaam maar zeker richting de afsluiting van de raadsperiode gaan - de verkiezingen zijn in maart 2022 - waren de afgelopen maanden en met name de laatste weken niet de gemakkelijkste in Roermond. Vanuit de gemeenteraad en de straat namens de SP: Gerard Nizet.

'In april kregen we te horen dat er op het gemeentehuis het een en ander piepte en kraakte. Het moment was gekomen dat de gemeentelijke organisatie de ambities van het college en raad niet meer kon realiseren. In het ergste geval zouden we afstevenen op structureel meerjarentekort van 5,5 miljoen euro én horendol geworden personeel.'

Mondjesmaat
'Je zou kunnen zeggen, dat we dat hadden moeten zien aankomen, maar dat is toch niet waar. Het college van burgemeester en wethouders heeft ons pas sinds 15 april mondjesmaat voorzien van de gegevens, die er niet rooskleurig uitzagen. Ook kwam het college met oplossingen voor een herstart en een visie op coronaperikelen. De afgelopen jaren bleven de begrotingen en de jaarrekeningen overigens binnen de gestelde kaders van raad, provincie en accountants, binnen de eisen van wettelijke regels. Slechts één partij heeft consequent tegen alle begrotingen gestemd, omdat men daar vindt dat dit bij oppositie voeren hoort.'

Geen automatisme