Wooncrisis: Samen op pad op SuperZaterdag

4 juli 2021

Wooncrisis: Samen op pad op SuperZaterdag

In Roermond, Heerlen, Eindhoven, Rotterdam, Nijmegen, Apeldoorn, Zwolle, Vlaardingen, Amersfoort, Breda, Den Bosch, Groningen, Arnhem, Den Haag en op nog veel meer plekken hield de SP op 3 juli SuperZaterdag. Samen met huurders verzamelen we verhalen over de volkshuisvesting in ons land.

Het is de hoogste tijd om de wooncrisis aan te pakken. Het afgelopen kabinet heeft er niets aan gedaan en ook nu zijn ze in Den Haag al maanden vooral met zichzelf bezig.

Zwartboek
Daarom gaan we de komende tijd verhalen verzamelen voor het grootste zwartboek over de wooncrisis ooit. Door al deze verhalen geven we een gezicht aan de wooncrisis en bouwen we samen de druk op. Ondere andere SP'ers Frans, Bert en Angelina gingen die dag in gesprek met buurtbewoners van de Schoolstraat.

Drugs
De problemen hier zijn groot. Er bleek veel drugsgerelateerde overlast te bestaan. Mensen voelen zich niet meer veilig in hun eigen woning. Er wordt bovendien gewoon geurineerd op het trottoir voor de appartementen, er wordt gestolen, er is geluidsoverlast en er vindt seksuele intimidatie plaats. Vorig jaar was er in de straat zelfs een steekpartij.

Selectie
De bewoners geven aan dat de buurt achteruit holt. Wonen Zuid moet een betere selectieprocedure voor bewoners in spé hanteren, vinden ze.
Er zijn door de bewoners al 'overlastformulieren' ingevuld, maar ze worden niet gehoord door Wonen Zuid laten ze weten. Er wordt totaal niets aan de overlast/problemen gedaan.

Samen
De politie is wel op de hoogte gebracht van de overlast en komt ook vaker patrouilleren door de straat en buurt. Maar ze kunnen niet alles continu in de gaten houden. Een buurtbewoonster heeft al een petitie naar Wonen Zuid opgestuurd geeft ze aan. Maar vooralsnog zonder reactie. Onze SP'ers hebben de  buurtbewoonsters geadviseerd om vooral samen op te staan tegen de overlast die wordt veroorzaakt. Dat dat resultaat heeft hebben we de afgelopen weken al vaker ervaren. En uiteraard vinden ze daarbij onze afdeling altijd aan hun zijde...