Bericht vanuit Glasgow: Klimaatrechtvaardigheid NÚ!

9 november 2021

Bericht vanuit Glasgow: Klimaatrechtvaardigheid NÚ!

De klimaattop in het Schotse Glasgow wordt gezien als belangrijkste top sinds het klimaatakkoord van Parijs in 2015. Na de holle woorden van Rutte ('Action, action, action') bleven daden eerst achter. Maar het kabinet is gedraaid en sluit zich aan bij de verklaring om een einde te maken aan buitenlandse investeringen in olie en gas.

Dat gebeurde niet zomaar: terwijl de demissionair minister-president op de klimaattop eerst nog weigerde de daad bij woord te voegen, gingen zaterdag 40.000 mensen de straat op om actie te eisen. Zij toonden aan: actievoeren werkt! Dit is wat we samen kunnen bereiken als we massaal van ons laten horen. Ook onze eigen Roermondse afdelingsvoorzitter Jorge Wolters-Gregório is in Schotland. Een bericht van hem uit Glasgow...

Geen blabla
'Hier in Glasgow is het overal voelbaar: in de Green Zone, bij lokale bijeenkomsten en demonstraties op straat. De tijd voor rechtvaardige actie is nú! Of zoals de woorden van Greta Thunberg de wereld over gaan: 'Geen bla, bla, bla maar actie!' En of ik nu spreek met ouderen, jongeren, vrijwilligers van natuurorganisaties uit Europa, Latijns-Amerika, Afrika of Azië, iedereen beleeft COP26 op dezelfde manier. Namelijk dat op straat iedereen voor klimaatrechtvaardigheid en directe actie vecht en dat de mensen in de Blue Zone (gebieden in de wereld waar relatief veel mensen in goede gezondheid wonen en ouder worden dan gemiddeld) door de regeringsleiders worden genegeerd.'

Schaamteloos