Meer rood op straat én in de raad

5 november 2021

Meer rood op straat én in de raad

Foto: John Hölsgens

De afgelopen tijd kregen we als Roermondse afdeling regelmatig de vraag wanneer wij nu eens met onze kandidatenlijst op de proppen zouden komen. De gemeenteraadsverkiezingen komen inderdaad steeds sneller dichterbij. Overal in de lokale en regionale media zien we al lachende gezichten, bekende en minder bekende, van politici die vol trots verklaren lijsttrekker te zijn in maart. Of nummer twee. Of drie. Of zelfs nummer vijfentwintig. Wat ze allemaal van plan zijn is minder helder. De SP doet dat anders.

Wij maken eerst de plannen. En dat doen we met elkaar, met alle leden. Nadat het bestuur in samenspraak een eerste concept van het verkiezingsprogramma had samengesteld, hadden op een donderdagavond in november eerst alle andere SP'ers in Roermond de mogelijkheid daar kennis van te nemen en hun eerste commentaar te leveren.

Huiswerk
Alle suggesties, aanvullingen, ideeën en aanpassingen waren daarbij welkom. Met dat huiswerk gaat het bestuur flink aan de slag. Daarna worden opnieuw alle SP-leden in Roermond uitgenodigd om deel te nemen aan een volgende ledenvergadering, op 4 december. Daar wordt het herziene concept andermaal gezamenlijk besproken. Vervolgens wordt over het programma gestemd en pas dáárna zal aan de leden gevraagd worden wie zich, met dit programma in de hand, sterk wil maken voor een beter, eerlijker en socialer Roermond. Met andere woorden: eerst de ideeën verzamelen en daarmee de koers bepalen, want daar gaat het om. Pas daarna komen de 'poppetjes'.

Menselijkheid
Dat lijkt trouwens oneerbiediger uitgedrukt dan bedoeld, want reken maar dat er voldoende mensen klaar staan om de handschoen op te pakken: betrokken, enthousiast, kundig, divers en met een hart voor de stad. Met een niet te breken wil om Roermond weer voor iederéén een mooie stad te maken en te houden, dus niet alleen voor de 'happy few'. Een stad waarin we weer gaan omzien naar elkaar. Waar de lusten en lasten eerlijk verdeeld worden en de sterkste schouders dus ook best wat meer kunnen dragen. Waar niemand uitgesloten wordt om wat voor reden dan ook. Waar het niet gaat om hoe je heet, waar je vandaan komt, wat je voor werk doet en of dat door de overheid al dan niet 'essentieel' wordt genoemd. Ook als je nog werkt zoekt, naar school gaat, of als je leven invulling heeft door de zorg voor je kind: je telt net zo veel mee. Zo hoort het voor iedereen in Roermond te zijn, ongeacht hoeveel er in je portemonnee zit. Ook in deze stad moet kortom de hele mens en de menselijkheid weer centraal komen te staan.

Hoe we dat precies gaan doen? Daar kunnen onze leden in december* dus weer verder over praten. Nog een mooie reden om lid te worden trouwens. Want het gebeurt hoe dan ook op z'n SP's: met meer rood op straat én in de raad...

(*Alle Roermondse SP-leden ontvangen nog een persoonlijke uitnodiging voor 4 december)