Wel of geen geld voor de jeugd? Een politieke keuze!

21 februari 2022

Wel of geen geld voor de jeugd? Een politieke keuze!

Op maandag 21 februari vond het jeugddebat van het Bisschoppelijk College Broekhin plaats. Onze lijsttrekker Jorge Wolters Gregório ging de politieke strijd aan met de vertegenwoordigers van de andere partijen in Roermond, op basis van stellingen die de jongeren belangrijk vonden.

Natuurlijk wilden de scholieren graag horen welke plannen de partijen voor hen in petto hebben. Terwijl zich een klassieke strijd ontwikkelde tussen de afgevaardigden van de VVD en de PvdA, waarbij door de liberalen niet geschroomd werd te verwijzen naar de prehistorie toen Hans Wiegel met priemende vinger naar 'Sinterklaas' Joop den Uyl wees, bleef Jorge kalm. Om uiteindelijk duidelijk te maken dat de kwestie of er wel of niet geld beschikbaar is, een simpele politieke keuze is. Van een miljoen voor The Passion had je ook heel veel goede zaken voor jongeren kunnen regelen bijvoorbeeld, zo maakte hij duidelijk.

Overlast
'Gemeentebestuur en ambtenaren moeten véél meer actief de wijken in' betoogde de SP'er. 'Ze moeten veel vaker in gesprek gaan met jongeren op de plekken waar ze samen komen. Sommige partijen die hier aanwezig zijn hadden dat al twaalf jaar kunnen doen. Het is niet gebeurd. Een gemiste kans. 'We moeten de overlast beperken' is makkelijk gezegd. Maar jongeren die gaan rellen komen vaak in dat soort situaties terecht omdat er geen veilige thuissituatie is. Daar zul je ook naar moeten kijken.'

Softdrugs
Een ander thema dat de jongeren bezig hield was het softdrugsbeleid. De VVD wilde pas na héél lang aandringen toegeven dat er te praten viel over legalisering. Met een eenvoudig 'Het is niet aan de orde' leken zowel die partij als ook de lokale liberalen van de LVR het taboe in stand te willen houden, daarmee gewoon negerend dat de jeugd er over wilde praten. Jorge gaf aan geen probleem te hebben met een ontwikkeling in de richting van legalisering. Niet alleen omdat daarmee het criminele circuit buitenspel kan worden gezet, maar ook omdat de houding ten opzichte van softdrugs vaak zo hypocriet is. De gevolgen voor de gezondheid van onze jeugd is blijkbaar veel minder een probleem als het gaat om de hoeveelheid suiker die Coca-Cola in z'n frisdranken stopt.

Natuurlijk kwamen er nog veel meer thema's aan de orde. Wil je die zien, dan kan dat via deze link!