SP: Liever een duidelijke coalitie, dan een brede die uitblinkt in vaagheid

21 maart 2022

SP: Liever een duidelijke coalitie, dan een brede die uitblinkt in vaagheid

Foto: Gemeente Roermond

Maandag 21 maart vond in de raadszaal van Roermond een zogenoemde duidingsbijeenkomst plaat. Alle gekozen partijen gaven daarbij een beschouwing op de verkiezingsuitslag van de voorgaande week. Daarnaast was het in feite de opstart van de formatiebesprekingen om tot een nieuwe coalitie te komen.

Van alle gekozen partijen (LVR, Groen Links, CDA, Demokraten Swalmen, SPR, VVD, D66, PvdA en de SP) waren twee vertegenwoordigers aanwezig. Voor de SP waren dat Jorge Wolters Gregório - afgelopen woensdag tot nieuw raadslid gekozen - en commissielid John Hölsgens.

Voortouw
Jorge Wolters Gregório gaf aan dat de SP open staat voor een constructieve samenwerking met alle partijen, maar geen plek in welke coalitie dan ook te claimen. Net als de overige partijen gaf Jorge aan dat de LVR als grootste partij het voortouw moet nemen. Dirk Franssen van die partij gaat die taak als informateur dan ook op zich nemen.

Duidelijkheid
Het SP-raadslid liet daarnaast weten dat zoeken naar een brede coalitie een nobel streven is, maar dat de informateur vooral zou moeten zoeken naar een combinatie van partijen die inhoudelijk dicht bij elkaar ligt. Liever een zo duidelijk mogelijk coalitie dus, dan een zo breed mogelijke die vooral uitblinkt in vaagheid.

Ronselen
Verder wees Jorge nog maar eens op de zorgelijke lage opkomst bij de laatste verkiezingen, waar een taak ligt voor alle partijen om het vertrouwen van kiezers te herstellen. Ook verwees hij nog naar het nieuws over de aangifte die de burgemeester van Roermond heeft gedaan, ten aanzien van een tweetal verdachten van het ronselen van stemmen. Een zeer kwalijke zaak waarover snel duidelijkheid dient te komen, omdat die anders als een schaduw boven de komende besprekingen blijft hangen, aldus het SP-raadslid. Ook in die opmerking konden alle andere partijen zich vinden.

Komende week volgen de eerste gesprekken van de informateur met de negen gekozen partijen.