Prinsjesdagprotest: een zware onvoldoende voor kabinet Rutte IV

17 september 2022

Prinsjesdagprotest: een zware onvoldoende voor kabinet Rutte IV

Foto: John Hölsgens / SP Roermond

Kiezers geven het kabinet een zware onvoldoende, een 3,3. Het kabinet wordt afgerekend op de verschillende crises die spelen en het onvermogen om deze op te lossen. Twee derde van de ondervraagden wil liever nieuwe verkiezingen dan dat dit kabinet langer blijft zitten. Slechts 15 procent heeft nog vertrouwen in het kabinet Rutte IV. Dat blijkt uit het jaarlijkse Prinsjesdagonderzoek van EenVandaag.

Is het dan vreemd dat het Prinsjesdagprotest van de SP een groot succes was? Natuurlijk niet, want nu is het genoeg!

Samen
Samen stonden we op tegen dit kabinet, want de kosten moeten nu omlaag. En dat kán: de winsten van grote bedrijven waren in 23 jaar niet zo hoog als nu. Maximeer de energierekening en nationaliseer de energiebedrijven zodat de winst niet naar aandeelhouders gaat, maar ingezet wordt om de energierekening te verlagen. Verlaag de prijzen voor de boodschappen en het tanken en breng de zorgkosten en de huren omlaag. Pak de winsten, verlaag de rekening!

Debat
Dat was de boodschap van al die SP'ers die vandaag naar Den Haag gingen en waarbij de afdeling Roermond zich uiteraard aansloot. Komende week is het Prinsjesdag en daarna gaat de Tweede Kamer twee dagen in debat over de plannen van het kabinet. Onze inzet is duidelijk. En als het nodig is zal het zeker niet de laatste keer zijn dat we ons laten horen!