Drieklapper SP bij eerste begrotingsbehandeling is pas het begin

14 november 2022

Drieklapper SP bij eerste begrotingsbehandeling is pas het begin

Foto: Aschwin van der Heijden

Al jaren was de SP Roermond met deze onderwerpen bezig, maar in de eerste begrotingsbehandeling boekte raadslid Jorge Wolters Gregório meteen resultaat: de hondenbelasting wordt afgeschaft in Roermond vanaf 2024, we gaan onderzoeken hoe we één of meerdere Zorgbuurthuizen in onze gemeente gaan bouwen voor zorg op maat in de vertrouwde omgeving én we gaan er voor zorgen dat alle speeltuintjes weer functioneren, zodat alle kinderen er veilig en plezierig kunnen spelen. Begonnen wordt op de Donderberg met het Engelspleintje.

Een drieklapper dus, waarbij de SP zeker ook blij was met de toezegging van het college over de speeltuinen. Jorge zal met wethouder Van Ballegooij van de PvdA een bezoek afspreken aan de speelplek Engelsplein. Zoals hij de kinderen daar beloofd had, bood hij de wethouder namens hen alvast hun verzamelde handtekeningen en een mooie tekening aan...

Zorgbuurthuis
Jorge sprak ook zijn dank uit voor de steun van het college en de andere partijen voor de SP-motie over het Zorgbuurthuis. Dit is natuurlijk een initiatief waarvoor onze partij zich in het hele land inzet en de Roermondse afdeling kijkt nu al uit naar het moment dat het eerste lintje voor de officiële opening in onze stad doorgeknipt wordt.

Burgemeester
Het was natuurlijk een begrotingsbehandeling in roerige tijden. Burgemeester Donders vertrok en vanaf deze week hebben wij voorlopig de heer Onno Hoes 'in hoes'. Nu geen gedoe over omgangsvormen meer', aldus Jorge in de raad: 'Laat de oudgedienden van onder andere LVR en CDA het verleden achter zich laten, zodat de raad zich weer vol op de inhoud kan richten, met begrip en respect voor elkaars mening en in dienst van onze inwoners.'

Energiearmoede
Want problemen en uitdagingen zijn er immers genoeg. Wat de SP betreft mag de doelgroep voor de energietoeslag naar 150% van het wettelijk sociaal minimum, uitgaande van het feit dat dat in andere Limburgse gemeenten ook al is gedaan en de groep huishoudens die lijdt aan energiearmoede in Roermond helaas groter is. 'Gebruik voor ondersteuning van ons MKB en verenigingen dan juist ook provinciale middelen zodat wij onze zwaarder dan gemiddeld getroffen huishoudens maximaal kunnen compenseren' zei het raadslid.

Groene toekomst
Een groene toekomst is voor de SP ook van groot belang. Onze jeugd moet zien dat het niet, zoals in Egypte op de klimaattop, weer bij loze woorden blijft maar dat onze leefomgeving snel een update krijgt. 'Laat die generatie jongeren ook een plek aan tafel krijgen bij het vormgeven van groenere en duurzamere woningbouwprojecten en wijken, zoals huidig project Roerdelta' zei Jorge. 'Een groene impuls van 150.000 euro steunen wij graag als het college kan toezeggen dat wij daar aantoonbaar meer en niet enkel duurder groen voor gaan krijgen.'

De drieklapper waarmee de SP aan deze nieuwe periode startte is daarmee vooral het beginpunt van een hele reeks doelen die we samen willen verwezenlijken. En die zullen we ook realiseren als we ons met elkaar blijven inzetten. In verbondenheid vooruit!