SP Roermond bezoekt L1 Nieuws: vrije pers is pijler onder democratie

4 mei 2024

SP Roermond bezoekt L1 Nieuws: vrije pers is pijler onder democratie

SP-leden uit Roermond brachten een bezoek aan L1 Nieuws in Maastricht, met bijbehorende rondleiding. Ze hoorden over de interessante geschiedenis van de ROZ, via Omroep Limburg en TV8, tot aan de huidige publieke regionale zender.

Maar ook over de eerste radio-uitzending op 24 december 1945, als onderdeel van Radio Herrijzend Nederland, tot de huidige razendsnelle berichtgeving via internet en wat daar allemaal bij komt kijken: alles werd helder en inzichtelijk uit de doeken gedaan.

Onder druk
En dat is enorm belangrijk, want onafhankelijke journalistiek die dicht bij de Limburgers staat is van onschatbare waarde. Bovendien staat de vrije pers onder druk, ook in Nederland. De grootste partij van dit land zou alle publieke zenders immers het liefste afschaffen. Logisch misschien, omdat vooral de niet-commerciële omroepen een belangrijke controlerende functie hebben ten opzichte van de politiek. Dat vinden gevestigde politieke partijen misschien niet zo leuk, maar daarmee vormt de pers wel één van de belangrijkste pijlers onder de democratie.
Bovendien wordt er er door bepaalde rechtse partijen regelmatig aangezet tot haat tegen journalisten, waardoor het aantal bedreigingen en concrete aanvallen op de vrije pers de afgelopen jaren in ernstige mate toenamen.

Mensen
Er werd een duidelijke uitleg gegeven over journalistieke principes zoals hoor en wederhoor en het belichten van meerdere kanten van elke zaak. Maar ook het feit dat journalisten en redacteuren van L1 zaken zo neutraal mogelijk moeten en willen weergeven werd benadrukt. Vooral werd echter aangegeven dat het op de eerste plaats gewoon mensen zijn, die onafhankelijk hun werk moeten kunnen doen. Iedereen weet - om maar een voorbeeld te noemen - dat wie De Telegraaf leest of naar SBS6 kijkt, een ander perspectief geboden krijgt dan de lezers van De Volkskrant of de VPRO-kijkers. Maar juist die pluriformiteit moet gewaarborgd blijven door de politiek...

Heb je dit uitje gemist en vind je dat jammer? Geef dan je interesse bij ons aan, want na de zomervakantie gaan we als SP Roermond weer vaker op pad.