Vanuit de fractie: cijferwerk en een oproep...

12 oktober 2020

Vanuit de fractie: cijferwerk en een oproep...

Foto: Fotoblend / Pixabay

De gemeentelijke radertjes blijven ondanks de coronacrisis flink doorwerken. Lantaarnpalen moeten blijven doorgaan met licht geven. Plantsoenen moeten worden onderhouden. Administratie kan niet eventjes worden afgeschaft. Bovendien: maatregelen ten behoeve van gezondheid en veiligheid blijven noodzakelijk. Vanuit de fractie, Gerard Nizet.

'Normaal gesproken is de cyclus van planning en control, zeg maar de permanente regeling van begroting, controle daarop en vastleggen van nieuw beleid, een steeds terugkerende zaak. We bespreken 2019 en gaan aan de slag met 2021, terwijl we leven in 2020.

Geen hapsnap
Helaas is vanwege de coronapandemie de boel flink in de war gestuurd. Vele zaken gaan dit jaar niet door. Sectoren worden getroffen, waarop we direct moet reageren. We vergaderen thuis achter schermpjes. Veel projecten doorgeschoven, aangepast of ook wel afgelast.
In het voorjaar en najaar komt Den Haag met een zogenaamde circulaire, waarin de regering de gemeenten wat extra toestopt of nog wat bezuiniging toepast. Maar natuurlijk blijven de belangrijke doelstellingen van de coalitie in Roermond leidend. We proberen realistisch vooruit te kijken en geen hapsnapbeleid te voeren. Hier en daar moet daarom worden vertraagd en op enkele plekken zelfs een pas op de plaats worden gemaakt.

Kaderbriefje
We hebben sowieso ook te maken met veel intergemeentelijk en regionaal overleg met uitvoeringsinstanties. In dit verband is de Veiligheidsregio Limburg Noord een goed voorbeeld. Gezondheid, veiligheid dus zeker ook de coronamaatregelen zijn de taken van deze organisatie. Toch zijn de wethouders, ambtenaren en raadsleden druk bezig met begrotelijke zaken. De kadernota, waarin in mei wordt aangegeven waar de grenzen van de begroting voor het volgend jaar liggen, werd een kaderbriefje. Teveel onzekerheden. We knippen de lopende zaken in kleinere, beter te overziene stukjes. Sommige inkomsten van de gemeente daalden, zoals parkeergelden en toeristenbelasting. Sommige uitgaven stegen extra. Op 29 oktober komt er een tussenrapportage en de daarop volgende begrotingsvergadering op 12 november komt met veel mitsen en maren. Toch zal er over twee jaar een structureel begrotingsevenwicht zijn. Bovendien is er in deze periode een grote reorganisatie aan de gang van het gemeentelijk bedrijf.

Armoede
Het volgend jaar wordt de kastelenbuurt opgeknapt, zal er voortgang zijn in het Roerdelta 2 en 3 gebeuren, waarin de SP niet onder stoelen of banken zal steken dat met name de variatie en betaalbaarheid in wonen beter zal moeten, met name om de kleinschaligheid en aantrekkelijkheid te bevorderen van een nieuw stuk Roermond aan de Maas.
In het Sociaal Domein is al veel in de goeds bereikt. Armoede wordt bestreden en de sociale werkgelegenheidsvoorziening beter georganiseerd. De plantsoendienst en reiniging bijvoorbeeld, wordt samengebracht in een gemeentelijke b.v., zodat zekerheid en rust is geborgd voor mensen met een grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. De SP zal de ontwikkelingen scherp blijven volgen.

Speerpunten
Parkeren in Roermond zal duurder worden. Dat klinkt vervelend, maar de schaarste aan ruimte maakt dat noodzakelijk. Men zal onjuist gebruik van vergunningsregelingen daarom tegengaan en parkeerders worden verleid tot parkeren in de garages, door parkeren op straat duurder te maken.
Wanneer we Roermond vergelijken met andere vergelijkbare steden is Roermond een voor de burger goedkope gemeente. Dat moet volgens de SP ook zo blijven. Wat niet wil zeggen dat sommige belastingen bij huishoudens en bedrijven ten aanzien van onroerend niet verhoogd zouden kunnen worden. Wie veel ruimte kan betalen kan ook een hogere heffing aan. Maar wonen, goed onderwijs en zorgverlening blijven in ieder geval onze speerpunten. Dat laatste natuurlijk juist in coronatijden.

Burgerparticipatie
Het Roermonds stadscentrum moet dynamisch en aantrekkelijk blijven. Meer dan alleen een koopcentrum. De SP is voor vermenging van betaalbaar wonen en niet commerciële voorzieningen in het centrum, omdat  zo een aantrekkelijk gebied te laten blijven voor de mensen uit de buitenwijken van Roermond. Nadruk op langzaam verkeer en terugdringen van de macht van vastgoedbezitters, ten behoeve van een aantrekkelijker centrum blijven we nastreven.
'Roermond maken we samen' klinkt fraai, maar er zal door ons dan ook worden bekeken of alle groepen in onze samenleving daar ook aan mee kunnen doen. Burgerparticipatie en het reeds vooruitlopen op de nieuwe omgevingswet van 1 januari 2022 vinden we belangrijk. Voorbeeld is de sanering van de Min. Bongaertstraat en Dr. Phillipslaan, waar de te snelle plannen van gemeente en wooncorporatie hebben geleid tot voornemens die op veel tegenargumenten in het Vrijveld stuitten. Wij zullen ons achter deze burgeractie opstellen.

Stationsgebied
In de tussenrapportage gaat de gemeente uit van een aantal programma’s waarbij belangrijk zijn:
- Roermond voor iedereen
- Een duurzame en groene stad
- Een dynamische stad die toekomstige ontwikkelingen aankan
- Een moderne stad, waarin men niet blijft steken bij de aloude (economische) principes.
We gaan dus de komende tijd bespreken hoe beheerst te investeren en we stellen prioriteiten vast. In ieder geval zaken als herontwikkeling van het oude Rijmartankstationsgebied aan de Maas, het ontwikkelen van de pastoor Adamsstraat en de riolering Roerderweg. Grotere zaken worden ook aangepakt, waaronder ontwikkeling Roerdelta 2 en 3, maar ook (na de voltooiing van het busstation) het verdere stationsgebied.

Praat mee, doe mee
Tot slot: als fractievoorzitter van de SP met (nu nog) slechts één zetel en blijf ik mensen, jong en oud, oproepen om mij persoonlijk én onze partij bij te staan. We hebben actieve mensen nodig, om mijn woorden in de raad kracht bij te zetten. We proberen in de eerste week van november een coronaproof bijeenkomst te organiseren om begrotingszaken door te nemen. Bekijk ook eens de website van de gemeente, waar de agenda’s van commissies en raadsvergadering en bijbehorende stukken te lezen zijn. Zoek gewoon je eigen onderwerp uit en maak bekend wat jij er van vindt door naar bijeenkomsten van de SP te komen, of mij gewoon te mailen of te bellen. Zelfs op een terras op 1,5 meter afstand ben ik bereikbaar, zo lang dat nog mag...

Maar hoe dan ook, doe het! En de stem van de SP in de gemeenteraad wordt krachtiger.'

Gerard Nizet